donderdag 2 juni 2016

Vandaag- De waarom vraag

 Terwijl ik op de sportschool zonder geluid de beelden bekijk van de wateroverlast van afgelopen nacht- we zijn in Frankrijk want subtiel de Eiffeltoren op de achtergrond, we switchen naar degelijk Duitsland, je herkent een Duitser aan alles, het hoofd, de blik, de kleding, om dan naar Nederland over te stappen. Symbool voor ons land? Kinderen die door het water fietsen...staan naast mij twee mannen te lopen op de loopband. Stevige helling, iets minder stevige pas. 

'Waarom zou ze erom liegen.' Hoor ik de een tegen de ander zeggen. Ik dacht dat alleen vrouwen dat soort zichzelf voor de gek houdende zinnetjes zeggen. De maximaal wegkijkend van de waarheid zinnen. Elkaar bevestigend dat inderdaad, het zeker niet is wat zij denkt. Hoe ze er bij komt. 

Waarom zou ze erom liegen. Het is een vraag die een ander antwoord krijgt. Een retorisch antwoord op een niet gestelde vraag zo je wilt. Deze vraag stellen is weten dat ze liegt. Waarover en waarom doet er niet toe. Ze liegt. De buik weet het. Door deze vraag te stellen weten wij het nu ook. 

Ik hoop dat mijn loopband buurman hard doorloopt op die band. Zodat hij veel endorfine aanmaakt. Toch nog wat geluksgevoel...

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage