dinsdag 2 februari 2016

Vandaag- Primary

De Primaries. Ze zijn begonnen. Vanochtend werd ik gewekt door de Volkskrant app die mij notificeerde dat Cruz de voorverkiezingen Iowa wint van Trump. Op zich lekker wakker worden. Geen idee wie of wat Cruz is, maar alles wat wint van Trump is welkom.

Amerikanen hebben veel you know, sort of en gonna in hun vocabulaire. In Nederland hebben we dat slordige, zeg maar, soort van, stukje taal overgenomen. Luie taal is het, niet meer nadenken voordat je iets gaat zeggen, maar gewoon container woorden storten.

Het lijkt echter alsof de Amerikanen rond verkiezingstijd taalpuristen worden. Hele specifieke woorden voor hele specifieke gelegenheden worden door het Amerikaanse volk heel specifiek gebruikt en begrepen. Zo is de primary, de voorverkiezing, in Iowa geen primary maar een causus. Bij een causus presenteren de kiezers hun stem openbaar, bij een primary is er een geheime stemming.

Ondanks dat ik in een verkiezingsjaar gewoond heb ik de Verenigde Staten, heb ik wikipedia nodig om het hele verkiezingsproces met al zijn woorden van primary tot national convention tot unpledged delegates tot superdelegates in beeld te krijgen. Ook wikipedia snapt dat het lastig is, in elke zin zijn minimaal vijf woorden hyperlinks.

De Volkskrant was eerder dan mijn wekker vandaag. Ik draai mij nog eens om. En droom over het delegeren van primaire triomfen in de Kaukasus.

#morgenweer

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage