woensdag 20 januari 2016

Vandaag- A small new world

Net als ik aan kom, gaan de bomen van de spoorwegovergang dicht. Als een konijn in de koplamp word ik gevangen door het rode licht. Het dringt diep in me en verspreidt een roodoranje gloed over alles wat in mijn zicht ligt.

Van links komt een monster goederentrein aan denderen. De wagons kleuren alle tinten oranje en nemen steeds wisselende vormen aan. Rechts rolt een dubbeldekker intercity over de overgang. Soepel en snel.

Ik weet dat op het snijpunt van hun kruising, daar waar de wind van beide kanten je weg blaast, precies in het niemandsland tussen twee sporen in, er een mini habitat is ontstaan. Een cocon waar alles stilstaat, waar het gedurende die paar seconden paradijselijk toeven is in de warmte van het licht, in de stilte van de lucht. Als eendagsvliegen groeien er bloemen, bloeien er liefdes. Een wereld die verdwijnt nog voordat de treinen oplossen in het donker van de ochtend.

Ik stap weer op mijn fiets en begrijp hoe in het hoofd van J.K. Rowling in de Harry Potter reeks ‘Perron 9 ¾’, en bij Hariku Murakami in de 1Q84 trilogie de ‘pop van lucht’ is ontstaan. Het gebeurt als je stilstaat.

#morgenweer

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage