woensdag 3 februari 2016

Vandaag- Agile

Veerkracht. Dat was het woord waar ik naar op zoek was. En zoals dat gaat met iets wat je kwijt bent, je vindt het op de meest onverwachte plek. Ik scheurde in de trein het plastic af van PW De Gids, een P&O blaadje dat ik nog steeds ontvang ook al ben ik geen hoofd HR meer. Zelden denk ik bij titels van bladen, doe er iets aan. Maar PW De Gids? Dat ruikt naar bloedworst en gebakken appels uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
PW De Gids prikkelde mij met de zin ‘het succes of de mislukking van vandaag is de aanzet tot een nu nog onbekende verandering van morgen’. Zowel gedachten als gevoel werden geraakt. De volheid van de zin dwong me na te denken wat er precies stond en diezelfde volheid irriteerde ook. Gelukkig viel mijn oog vervolgens op veerkracht. Een volzin in één woord vatten. Daar houd ik wel van.
Veerkracht. Daar kan je niet genoeg van hebben. De woordcombinatie is in zichzelf briljant. Veerkracht past ook bij woensdag. De balans opmakend voorwaarts.
Overigens was het artikel het niet met me eens. Veerkracht zo oordeelde men, is synoniem voor terugverend. En als er ‘terug’ in een woord zit, dan betekent het reactief. Agile, het buzz woord van 2016, is in de optiek van de HR professional meer op zijn plaats. Synoniem voor bewegelijk, behendig en waakzaam. En daarmee, zo stelt het blad ‘prospectief en anticiperend van aard’. Mijn volzinjeuk begint al weer te kriebelen.
Ik zeg veerkracht. Want stel je veert terug tot ongekende hoogtes? Diep door de knieën gegaan en met een spierkracht en motivatie zo bam! over die veel te hoge lat teruggeveerd. Bewegelijk en behendig. Wat een aanzet is dat tot een nieuwe morgen!
Ik wens je een veerkrachtige woensdag. Enne, doe nog wat squats om die spieren waakzaam te houden.
#morgenweer

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage