Secundair
Of je primair of secundair reageert, schijnt gekoppeld te zijn aan het gegeven of je denkt in beelden of begrippen. Beelden zijn primair, begrippen secundair. Beeld-denken is non verbaal, instinctief, op gevoel. Beeld-denkers zien in een seconde 32 beelden, waar begrip-denkers slechts 2 tot 3 woorden vormen. Als je mocht kiezen wist je het wel. Slechts 5% van alle mensen reageert primair.
Paradoxaal genoeg is onze samenleving niet ingericht op
secundaire reacties. Terugkomen in een vergadering op wat de vorige keer is
besloten is not done, terwijl het merendeel van de deelnemers zonder twijfel na
afloop van de vergadering pas wist wat ze wilden zeggen. Wanneer we een lezing
aanhoren van een potentieel interessante spreker worden we geacht meteen te
reageren, terwijl de meesten pas verdergaande gedachten zullen vormen op de weg
naar huis.
Zo zat ik laatst in een lezing. Van een directeur van een
gerenommeerd instituut. Voor mij een onbekende man. Waar het de vorm van een
lezing betrof, deed hij eigenlijk alles goed. Hij had de powerpoints, prezi’s
en andere visuele hulpstukken achterwege gelaten. Hij vertelde ogenschijnlijk
ontspannen, uit de losse pols, zijn boodschap. Hij lardeerde deze met
persoonlijke anekdotes. Gebruikte eenvoudige metaforen om zijn gedachtengoed
kracht bij te zetten. Gaf bij het begin van de lezing aan hoe hij zijn verhaal
opbouwde, wat er in de tweede helft zou zitten. Bood een aantal concrete punten
waar de luisteraar in het toepassen van de boodschap zelf op moest letten.
Ik viel niet in slaap. Ik verloor niet de aandacht. Maar ik
raakte gedurende zijn lezing niet geïnspireerd.
Inspiratie. Letterlijk inademing, het opzuigen van lucht in
de mond. Bezield raken door iets. Of iemand. Mathilde Santing zingt er prachtig over. Je noemde het inspiratie
Adem van de geest
Inspiratie
Maar wij zijn het steeds geweest
Mensen hebben de gave om elkaar te inspireren. Ik was bij
die lezing om inspiratie op te doen, geraakt te worden, nieuwe lucht tot me te
nemen. Het lukte niet. Ik heb me afgevraagd waarom niet. Ik denk dat ik het
weet.
Het thema van de lezing was authenticiteit. Authentiek
betekent echt, geloofwaardig, oorspronkelijk zijn. En daar ging het mis.
De spreker verwarde persoonlijk met authentiek. Hij vertelde
zo veel, zulke intens persoonlijke zaken, dat ik me geneerde om ernaar te
luisteren. Invulling geven aan authenticiteit betekent niet je hele hebben en
houwen op tafel leggen. Het betekent niet uitgebreid vertellen over wat je is
overkomen en waarom je bent zoals je bent.
Het betekent vooral trouw zijn aan jezelf en durven te leven
naar je eigen talenten en kwaliteiten. Waarmee je jezelf onderscheidt van de
ander en zo een bron van inspiratie kunt zijn. Natuurlijk kun je stellen dat deze spreker trouw aan zichzelf was door zo open te zijn. Dat is wat hij wil zijn. Tegelijkertijd voelde het alsof hij al die verhalen over zijn eigen jeugd en zijn trauma’s al vele keren eerder in soortgelijke lezingen had afgedraaid. Het waren zinnetjes geworden. Trucjes bijna. En daarmee was elke vorm van oorspronkelijkheid voor mij ver te zoeken.
Secundair denk ik: Is het mogelijk dat het niet inspireren een bewuste keuze was van de spreker? Wat als hij inspeelt op onze secundaire reactie en daarmee in tweede instantie alsnog als inspiratiebron fungeert? Dat zou wel ongelofelijk oorspronkelijk en authentiek zijn!
2 reacties:
Hoi Hanneke, lees net je interessante blog. Het inspireert mij je te attenderen op een authentieke vrouw die onderzoek heeft gedaan over kwetsbaarheid: Brene Brown (zie haar presentaties bij TED.com). Zij geeft ook aan dat kwetsbaar en oorspronkelijk zijn niet betekent dat je je hele ziel en zaligheid op tafel legt bij Jan en alleman. Men moet het ook verdienen. Haar boek is ook aan te bevelen: de kracht van kwetsbaarheid.
Groeten,
Vincent van der Kraan
Vincent, dank voor je reactie en tips. Ik ga zeker TED.com checken!
groet,
hanneke
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage