maandag 20 juni 2016

Vandaag- Boerenklusverstand

 Ik ben er altijd helder over. Dat ons huis bevolkt wordt door vier linkerhanden. In elke bouwmarkt vraag ik hulp, zelfs het nietswetende knulletje van dienst weet meer dan ik. Heeft wel boerenklusverstand. Een gen dat bij mij volledig ontbreekt. 

Dit weekend heb ik het bijzonder bont gemaakt. Snap ik nu ook, in hind sight. Van achteren kijk je de koe in zijn kont zal het boerenklusverstand zeggen. 

Ons buitenkraantje begon scheurtjes te vertonen. Vraag me niet om termen. Verder dan aan het draaiding, hendeltje, handvatje kom ik niet. Het heet ongetwijfeld anders. 

Door de lokale mkb-er die niet in sanitair doet -wist ik veel- werd ik doorverwezen naar de lokale mkb-er die wél in sanitair doet. Naar ik aan zijn onder- en voorkomen kon vermoeden stond ik op het erf van de ruwe kant van de maatschappij. Luitjes waar je geen grappen mee maakt. Categorie grap=klap. 

Ik probeerde zo goed mogelijk uit te leggen wat er aan scheelde. Had het draaistuk meegenomen en foto's gemaakt van de buitenkraan. Ik ken mezelf, in dit vakgebied zeggen beelden een miljoen keer meer dan mijn woorden. 

Alleen het hendeltje om de kraan open te draaien vervangen bleek niet te kunnen. Er moest een hele nieuwe kraan op. En daar was ie hoor. Mijn vraag. "Hoe moet dat?"

Hij van het erf keek me vol ongeloof aan. "Je loopt me te dollen?" Vroeg hij licht dreigend.  "Is het een grap? Maak jij een grap met mij? Is dit een serieuze vraag?" Ik verzekerde hem dat ik echt oprecht geen idee had. Stamelde nog wat over touwtjes en liet gauw foto's zien. Hij begon het me uit te leggen. Ondertussen steeds checkend wanneer ik zou zeggen: gefopt! 

Het legde het mij pijnlijk traag uit. Omdat hij werkelijk moest denken dat ik stommer dan stom was. Hetgeen ik had uitgelokt met mijn stomme vraag. Want ja, die bestaan gewoon. "Dus dan draai je naar links, links is open. En dan zet je de nieuwe erop en draai je naar rechts. Rechts is dicht." 

Het is zo simpel dat het niet grappig meer is. Ik kan nog steeds niet klussen. Maar categorie deksel op een potje jam draaien, lukt zelfs mij met links. 

#schaamte

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage