woensdag 28 september 2016

Vandaag- Instant respect

  
Vandaag zit er een naast me. Een nerd student. Die ik niet zo mag noemen. Maar iedereen wel weet wie ik bedoel. Dat haar. Die bril. Die huid. Dat t shirt met opdruk. Die korte broek zelfs in de winter. Die sandalen. 

Een technische universiteit heeft er een gemiddeld hoog percentage van. En binnen die grote groep zit dan weer een procent die misschien wel een über titel verdient. 
Het zijn de jongens en meisjes die verzot zijn op bord- en rollen spellen.

Ruim 25 jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met rolspelfanaten. Dungeons & Dragons was in de VS al een hit toen we hier nog uit onze spreekwoordelijke kerkers moesten kruipen. Tegenwoordig neemt iedereen die op een dating site actief is een persona aan. Om over de avatars in second life nog maar niet te spreken. 25 jaar geleden was je een beetje heel raar wanneer je je verplaatste in een fantasie figuur. 

Ik ontmoette recent een studenten vereniging die wekelijks bord- en rollenspellen speelt. En alle stereotypen waren waar. Dat haar. Die bril. Die huid. Dat t shirt met opdruk. Die korte broek zelfs in de winter. Die sandalen. 

Ik bombardeerde ze met vragen. Hoe werkt het, wat doe je de hele avond, welke spellen zijn hip? Net als wanneer ik met ICT-ers praat, waren 8 van de tien woorden in een zin abracadabra voor me. Om ze wat te prikkelen, stelde ik de vraag of het niet wat dichtgetikt was. Elke avond uren spellen. Elke avond uren in de huid van een fantasie figuur. 

Met hun antwoord wonnen ze mijn instant respect. 

"Al die lui die de hele dag gamen op hun PS. Die zijn pas dichtgetikt. Spreken geen mens, zijn hele dagen alleen. Wij zitten samen, eten eerst samen, hebben oog contact, aan de keukentafel.

Al die sporters, die avond na avond trainen voor een wedstrijd. Uren aan een stuk. Hun leven en voeding aanpassen op hun hobby. Die zijn net zo dichtgetikt als wij. Of net zo niet dichtgetikt. 

Het is toch bijzonder dat onze maatschappij een sporter en een gamer normale mensen vindt, en ons gestoorde über nerds?"

Ik verklaar het officieel tot geuzennaam. Leuke jongens. Die über nerds. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage