vrijdag 16 september 2016

Vandaag- Boef



Als ik aan de knoppen had gezeten vanochtend, had ik het omgedraaid. Was ik de radio uitzending gestart met het nieuws over de treitervloggers. De burgemeester van Zaanstad die de motie overleefde (ze zou niet hard genoeg opgetreden zijn- dat kan, maar hey, wie zag die horde treitervloggers over de glasvezelsnelweg aan komen razen?), en de rapper Boef.

Boef zat 4 dagen in een cel wegens intimidatie en begon bij thuiskomst daar waar hij gestopt was: met intimideren. En niet te zuinig ook. Het is dat ik hem niet meer hits gun, anders had ik de link naar zijn instagramvideo gepost. Wat een onbeschofte, arrogante, respectloze hufter. Toen hij aangesproken werd op zijn gedrag door Rick Nieman in RTL Late Night gisteravond, trok hij de zielige kaart: "Ik heb ook 16 leuke vlogs en ga op bezoek bij kinderen met kanker. Dat hoef ik ook niet te doen."

Dat laatste zinnetje. Dat laatste zinnetje zegt alles over deze jongen. Wanneer je vindt dat je moet toevoegen 'dat je dat niet hoeft te doen', doe je het dus niet vanuit je hart. Dan doe je het voor de zichtbaarheid. Voor de buitenwereld. Dan is het een middel in de strijd.

Het tweede item in mijn journaal zou de toename van de ontvoering van kinderen uit Nederland zijn geweest. 34 keer maar liefst nam een van de ouders zijn of haar kind mee naar het buitenland. Ongewenst. De toevoeging dat de oorzaak van de toename nog onbekend is, had je dan weg kunnen laten. Wie wil nu niet zijn treitervloggend kind ontvoeren naar Alcatraz en hem nooit weder laten keren?

Maar misschien was de keuze van de journaallezer zo gek nog niet vanochtend. Door te beginnen met het ontvoeren item plantte hij wel een zaadje. Zo werken de hersenen nu eenmaal. Je legt verbanden die er misschien niet zijn,  je krijgt onverwachte ideeën.

Rapper Boef stipuleert in zijn vlog dat hij zoveel is afgevallen in de cel. Wel 5 kilo. Toen ik dat hoorde maakten mijn hersenen de connectie. Ont voeren. Dat is wat we met al die treitervloggers moeten doen. Weken, maanden laten vasten. Zorgen dat het leven zo primair wordt, dat ze eindelijk gaan waarderen wat ze hebben, waar ze leven.

#waanzin
#weekend




0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage