zaterdag 6 augustus 2016

Vandaag- 4D Kolibrie

 
Aziaten zijn van de gadgets, dus kun je hier naar een 4D film. Naast de 3D bril op je ogen wordt de vierde dimensie gecreëerd door een stoel die beweegt, wind die langs je gezicht wordt geblazen, bizarre geluidseffecten vanuit alle hoeken van de zaal en zelfs lichte waterdruppels die op je neerdalen. Effecten die bij een chickflick weinig zin hebben, maar bij een actiefilm zoals Star Wars of Star Trek fenomenaal zijn. 

In de jaren '10 van de eenentwintigste eeuw vraag je je soms nog af waarom je de wereld zou gaan zien. Uren in een vliegtuig zitten om de plaatjes van internet met eigen ogen te aanschouwen? 

Vanuit mijn donkere, door airco koel gehouden hotelkamer loop ik het balkon op. Het is nog vroeg, de mensheid nog in slaapstand. 

De natte warmte van het continent zet zich als een Lidl thermo tas om me heen. Hoe ik ook stil zit of hoe ik beweeg, de vochtige atmosfeer omsluit me. Mijn telefoon gedraagt zich als een obese die denkt aan traplopen. Geen beweging in te krijgen, toch maximaal bezweet. Het ruikt buiten naar laat vergeten en vroeg aangestoken wierook, een restje padthai met gember, knoflook en chilipeper, en bloemige orchideeën in stilstaand water. 

Er zit een vogelsoort in de bomen die ik graag kolibrie noem. Niet omdat ik weet wat een kolibrie is, maar omdat het voor mij de associatie is met exotisch vogel geluid. Het is hoog, scherp, vragend, aandacht trekkend en heersend. Niet als vele vogels die onophoudelijk van zich laten horen. Ik denk dat er wel twintig soorten- zijn het vogels ?- door elkaar geluid maken waar geen woorden voor zijn. Mijn 'kolibrie' fluit zijn geluid een keer en is dan een half uur stil. 

Ik hoor de motoren van boten op het water en van auto's op de weg. Krekels krekelen in de bossage. Palmen ruisen en eekhoorntjes ritselen tegen takken. 

Er is misschien weinig reden meer om de wereld te gaan zíen. Maar voor het fenomenale 4D effect is er gelukkig nog alle reden om hem te gaan ruiken, voelen en beluisteren. 

#wow #world

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage