donderdag 20 maart 2014

Wie schiet er tekort?

Met een historisch lage opkomst van 53 % krabt heel Nederland zich weer achter de oren hoe het verder moet met die burger. Die burger die wel in staat is in zijn eigen buurtje zaakjes voor elkaar te krijgen. Mijnbuurtje, een digitaal platform van voor en door bewoners is een ontmoetingsplaats waar bewoners niet alleen hun informatie over de buurt kunnen vinden, maar ook hulpvragen kunnen stellen en spulletjes kunnen uitruilen of lenen. Wehelpen.nl organiseert de eigen zorgvraag en blijft zo onderdeel van de samenleving. *

Die vermaledijde burger die geen burgerinitiatief vanuit gemeenten nodig heeft om zelf het initiatief te nemen in zijn eigen omgeving, lijkt maar niet in staat om zijn luie lijf uit de stoel te hijsen en naar de stembus te gaan.

Graag neem ik je mee naar mijn stembus.

Mijn stembus was in een verzorgingstehuis. De weeïge geur van ontsmettingsmiddelen trad me tegemoet bij de ingang. De trap op naar een wijlen keukentje. Daar zaten drie heren op een rij. De middelste knikte me toe. ‘Goedenavond.’ Het was het teken dat ik naar voren mocht treden, en mijn stempas mocht overhandigen, met rijbewijs. Meer dan zorgvuldig ging zijn blik van de stempas naar het rijbewijs, naar de papieren (!) lijst voor hem op de tafel en weer terug naar mij. Pas toen hij voor de volle 100% overtuigd was van mijn identiteit, stembevoegdheid en inwonerschap kreeg ik van zijn linkerbuurman het stembiljet. Een stembiljet uit de oudheid met dito rood potlood. Zo netjes mogelijk kleurde ik binnen het vakje, vouwde het biljet volgens instructie dicht en deponeerde het in de daarvoor ingerichte kliko. De derde meneer zette een turfstreepje tegelijkertijd met het verdwijnen van mijn biljet in de kliko. Een turfstreepje met pen! Tally counter lite in de appstore is een echt simpeler en betrouwbaarder turfmechanisme.

Ik heb er veel woorden aan gewijd in de alinea hiervoor, maar eigenlijk heb ik er geen woorden voor. Dat dit anno 2014 in een land als Nederland nog bestaat. Wat zou er van zijn als we

·        op een website met een email adres, ons Burger Service Nummer en vooruit een extra check met je paspoort of rijbewijs nummer,

·        gewoon vanuit onze luie stoel,

·        nadat we net via Mijnbuurtje met onze sociale kring van gedachten hebben gewisseld over wat nodig is in onze omgeving,

·        een lokale stemwijzer van niet meer dan 10 vragen hebben ingevuld om te bepalen waar onze belangen het beste gediend zijn,

zouden kunnen stemmen…

We hebben de mond vol van transitie en verandering, van innovatie en vernieuwing. De democratie is een groot goed. Zorg er wel voor dat het grote goed ook van deze tijd blijft. In het democratisch tekort is het niet de burger die tekort schiet. Die is al anno nu.
* Van eerste overheid naar eerst de burger- Denktank Vereniging van Nederlandse Gemeenten 2013

1 reacties:

Blogger Unknown zei...

Goed stuk Hanneke! Ik vond het gisteravond wel gezellig kneuterig in het stemlokaal in de buurtschool. Een soort traditie net als zwarte piet en vuurwerk afsteken. Maar het loopt wel mijlenver achter bij snelheid van het digitale leven; bij de gewenste zelfsturing van ons allen.
Groet, Bart

20 maart 2014 om 09:25  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage