I.M.
Het laatste ritueel van het leven is de dood. Zo benadert de
Katholieke kerk het tenminste. Het is op zijn minst bijzonder dat je het
ritueel waarin je het nadrukkelijkst
centraal staat, zelf niet meemaakt.
Wij hebben een kunstenaar in de familie. En dan niet de
categorie ‘iemand die mooie dingen maakt’ want zo heeft elke familie er wel
een. Waarbij ‘mooi’ dan een uitermate subjectief begrip is. De kunstenaar in
mijn familie gebruikt zijn creatieve begaafdheid om schilderijen en etsen te maken en verdient er zijn geld mee.
Een van zijn etsen hangt in mijn huis. Een man en een
vrouwfiguur zijn op de rug afgebeeld. Met hen kijk je in de verte. Hun
gezichtsuitdrukkingen blijven voor mij verborgen. Kijken ze terug met een
glimlach? Spreekt de angst uit hun ogen? Op mijn ets heeft de vrouw
haar armen geheven. Raken haar vingertoppen de achterkant van het hoofd in een
ontspannen-ik-leg-mijn-hoofd-te-rusten-in-mijn-handen-houding, of grijpt ze naar
haar hoofd als was ze geschokt door wat ze ziet? Het werk heet Looking Back.
Terugkijken op jouw leven, dat is wat anderen doen tijdens
de uitvaartmis. Omdat ik er recent eentje bijwoonde waarbij ik niet overstelpt
werd door emoties van verdriet, kon ik het ritueel van de dood eens goed in mij
opnemen. De aanwezigen gaan staan wanneer je wordt binnengedragen. Vijf
priesterlijk geklede heren getooid met kruizen en lantaarns buigen voor je
kist. Kaarsen worden voor je aangestoken. Een familielid spreekt de in memoriam
over je uit. Het kruisje waarmee je als lid van de kerk bent gezegend, wordt
bijgezet in de kerk. Je wordt bijgeschreven in het boek der doden. Je krijgt
water over je heen gesprenkeld om je te herinneren aan je geboorte, wierook
wordt aangestoken om je te omringen met de meest verheven geuren. De mooiste,
eerlijkste en meest ontroerende woorden worden gesproken. Het is prachtig al
die aandacht en die liefde. En niets van dat al maak je mee. Je bent immers
dood.
Ik vond het zo indrukwekkend, die stapel aan rituele
handelingen, dat ik mij afvroeg waarom ik niet vaker naar de kerk ga. Niet als
“funeral crasher”, maar ter inspiratie en berusting. Net nadat ik mijzelf de
vraag gesteld had ging de priester over op het prevelen van de
geloofsbelijdenis, het breken van de hostie en het drinken van de kelk wijn. En
wist ik weer wat me zo tegen stond. Het deel wat niets met de rituelen van de
dood te maken heeft en wekelijks wordt
gedaan, is sleets en nietszeggend.
Wijlen Stephen Covey zegt dat je zelf moet terugkijken op je
leven, terwijl je er nog bent. Zelf je grafsteentekst moet schrijven en moet
bedenken wat je looking back op je sterfbed gerealiseerd wilt zien. In legio
cursussen word je die opdracht gegeven, en het antwoord verzinnen is niet
makkelijk. Hoe zorg je ervoor dat het niet megalomaan is, maar wel veelbetekenend?
En ben je in staat voldoende afstand te nemen en je zelf te aanschouwen?
Ik pleit ervoor dat je niet zelf je grafsteen vast vult,
maar dat we in memoriams gaan uitspreken vóór dat mensen sterven,
dementeren of plots uitvallen. Periodiek, een keer in de pak ‘m beet vijf jaar,
op hun verjaardag, tijdens Kerstmis, Pasen of voor mijn part Sinterklaas. Kies
een moment waarop je de ander vertelt wat hem bijzonder maakt, haal
herinneringen op, beschrijf het leven van de ander door jouw ogen. Zodat je
niet alleen centraal staat op het moment dat je er niet meer bij bent. Zodat
looking back bij jezelf en de ander tot opgeheven handen leidt die het hoofd
helpen berustend het gezicht te keren naar het licht.
2 reacties:
Prachtige oproep, Hanneke !
Zullen we beginnen in onze werkgroep?
Hopelijk tot dan. Warry
Goed idee! Dat zal zeker spirit verhogend werken ;)!
CU in amersfoort.
Hanneke
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage