maandag 5 september 2016

Vandaag- Macht

 Ik kijk eigenlijk nooit zomergasten. Het blijft voor mij een wat snobistisch programma, waarin de gasten vooral willen laten zien hoe intellectueel ze zijn. Met zogenaamd spontaan gekozen vreselijk gezochte fragmenten. Bovendien is het raar dat wij de jeugd van tegenwoordig oppervlakkig vinden omdat ze alleen maar you tube fragmenten kijken. Een hele avond lang! Wat precies is daar anders aan? Misschien stuiten zij al surfend ook wel op onvoorziene pareltjes.

Als ik kijk, kijk ik vooral ook twitter. Twee screens tegelijk, helemaal anno nu. Ook daar zit soms een parelig tweetje bij. 

Gisteren was Mark Rutte te gast. Onze Mp. U en geen jij. Toch de machtigste man van Nederland. Hij wilde het zelf niet zeggen. Dat liet hij zijn fragmenten doen. Stuk voor stuk (vooruit, ik heb het volgehouden tot Soestdijk, daarna sliep ik) gingen over macht. 

De leukste tweet kwam van Geert Wilders. Ik vind veel van de man zijn standpunten, maar gisteren was hij geestig. Bij aanvang van #zg16 twitterde hij: "nu op NPO1 Heel Holland bakt!" Verder was twitter vooral zuur over Thomas Erdbrink, de presentator die volgens velen meer de regie moest nemen op het gesprek.

De regie nemen. Bij de MP. Get real. De man doet niets anders dan woordvoeren. Zinnen wegen, woorden kiezen. Zomergasten is als een heeeel lang Gesprek met de Minister President. Daar lukt het ook Frits Wester niet om regie op te hebben. 

Even dacht ik dat Rutte het wat liet varen. De focus op macht, de regie. Toen hij koos voor het fragment van de cavia race uit de Wiekentshow van Fred Oster. Een echtpaar uit Baarlo mocht 3 keer racen met Simon Tahamata en André van Duin voor maximaal 1000 gulden. Ze liepen weg met een schamele 175. Toen zong het Limburgse publiek: "Zo'ene goje hebbe wee noch noeijt gehad!" 

Echte macht oefen je covert uit, door beïnvloeding van de geest. Niet door overt,  'House of cards'-style iemand te vermoorden. 

Onze MP plantte gisteren, een half jaar voor de verkiezingen, in de week dat hij aankondigde nog een termijn als MP te ambiëren, het zaadje in ons brein. Subtiel op de achtergrond gezongen. "Zo'ene goje hebben wee noch noeijt gehad!"...

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage