dinsdag 13 september 2016

Vandaag- Humanis animalis

 
Mensen zijn net dieren. We zijn er trots op. Zo snel als een panter. Zo wijs als een uil. Het is aan te leren, het boek 'Hoe word ik een rat?' verkocht uitstekend. 

Mensen zijn net dieren. Deze hou ik bij mezelf. Ik heb het geheugen van een goudvis. Was het maar een olifant. Nu schijnt een goudvis overigens een veel beter geheugen te hebben dan dat we dachten. Ze kunnen tijd onthouden. Dat lukt onze pubers niet eens..

Mijn geheugen heeft het het zwaarst waar het (inter)nationale conflicten betreft. Kon ik aan het begin van de oorlog in Ruanda nog het verschil uitleggen tussen hutu's en tutsi's, aan het eind ervan wist ik al niet meer of het hutsi's of tutu's waren en wie wie wat aan deed. Laat staan waarom. In SyriĆ« is het voor mij inmiddels niet anders. Ik ken de naam Aleppo. Door het jongetje in de ambulance. Door de uitgemergelde man die smeekt om de belegering te doen stoppen. Maar wie tegen wie waarom waar precies en met wiens hulp aan het afslachten is, ik heb geen idee meer. 

Mensen zijn net dieren. Trump en Clinton bijten elkaars kop af zoals vossen en steenmarters dat bij konijnen doen. En wij kijken ernaar, glimlachen om het spektakel en besluiten vervolgens een van beiden als wereldleider te kiezen. 

Gisteren vond ik dit in mijn tuin. Wat een slagveld moet dat zijn geweest. Het aangevallen, half opgevroten, kop afgebeten karkas heb ik begraven in de publieke ruimte. 

I stand corrected. Mensen zijn niet net dieren. Mensen zijn beesten. 

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage