maandag 18 juli 2016

Vandaag- Teller

 Er is een website die de wereld probeert bij te houden. In cijfers wordt weergegeven hoe we er jaarlijks voorstaan. Hoeveel obesitas er is, hoeveel sigaretten er worden gerookt per jaar. Hoeveel dagen nog tot de olie op is, hoeveel auto's er worden geproduceerd dit jaar. Hoeveel tweets er verstuurd worden per dag en hoeveel boeken geproduceerd. Hoeveel mensen er geboren worden. En hoeveel er sterven.

Het zijn metertjes die draaien. Sommige op volle toeren, het aantal sigaretten per dag gaat sneller dan mijn oog kan waarnemen. Anderen gaan langzaam, we verliezen niet elke seconde een hectare aan bos op de wereld. Gelukkig maar. 

Ik kijk er regelmatig op. De snelheid van de cijfers fascineert me, het is mijn visualisatie van hoe groot de wereld is.

Wanneer er weer een vreselijke aanslag is gepleegd, zoals vorige week in Nice, gevolgd door vele doden bij de coup poging in Turkije, stel ik me voor dat de meter niet doortikt maar overslaat. Plop. Van de ene op de andere seconde 80 doden erbij. Of gewoon op zwart gaat, omdat het aantallen zijn die niet bij te houden zijn. 

Ik weet dat het zo niet werkt. Dat het berekende cijfers zijn, gebaseerd op statistieken. Misschien is het ook maar goed dat de meter niet opeens 80 doden vooruit springt. Zoals elk geboorte gemarkeerd wordt, zo verdient ook elke overledene een eigen plaatsje in de telling. Een moment, hoe kort misschien ook, om stil bij te staan. 

Omdat elk leven telt.

http://www.worldometers.info

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage