maandag 18 januari 2016

Vandaag- Vrouwen


Ik las dit weekend dat aan vrouwen gevraagd wordt of ze banger zijn geworden voor aanranding, verkrachting of gedwongen seks. Het beangstigt me dat we zoveel verschillende woorden nodig hebben om te voorkomen dat de daders die “NEE, blijf van mij af” genegeerd hebben, niet tussen de mazen van de wet doorglippen.
Ik geloof niet dat ik banger ben geworden. Alhoewel. Vorige week verkocht ik een Iphone via marktplaats. Ene ü–anderhalf jaar actief op marktplaats- reageerde met een acceptabel bod. Ik mailde hem of haar dat ik de telefoon zou opsturen. Ü reageerde geïrriteerd, ü wilde de telefoon zelf komen halen. Effe checken of hij wel functioneert, iets wat ik me kan voorstellen.

Toch aarzelde ik. Wie was ü? Durfde ik mijn adres te geven? En hoe zorgde ik ervoor dat we een tijdstip overeenkwamen kwamen waarop ik gegarandeerd niet alleen thuis zou zijn?
Vrijdagavond zou de overdracht plaatsvinden. Ik zat met heel het gezin op de bank. Veilig. Rond zeven uur zag ik drie gesluierde vrouwen door ons anders geheel autochtone straatje lopen. Op zoek naar mijn huisnummer. Klaarblijkelijk ervoer u hetzelfde als ik. Kwam ze niet voor niets met drie.

Ik keek naar hen en mij terwijl we de overdracht deden. Vier vrouwen. Vier vrouwen die allemaal nee zouden zeggen tegen aanranding, verkrachting of gedwongen seks. Die zouden toch niet bang hoeven te zijn voor elkaar…
#morgenweer

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage