vrijdag 15 januari 2016

Vandaag- Verdwenen

Op twitter volg ik @taalvoutjes, een account dat taalfouten in teksten blootlegt. Soms is het puzzelen waar de fout zit, simpelweg omdat we denken te weten wat we willen lezen: “… nog 9 dagen tot de insluiting schrijft! Heb jij je nog niet ingeschreven, doe dat dan nu…” is daar een mooi voorbeeld van. 

Grammaticaal is het juist, maar er is wel iets raars met de woordkeuze in de Metro vandaag: “144 wethouders verdwenen afgelopen jaar tijdelijk of definitief uit het gemeentehuis.”

Ik weet wat ik moet lezen, maar lees wat ik wil lezen. Ik zie een gemeentehuis voor me waar honderden wethouders zitten. Dag in dag uit. En als Agatha Christie’s ‘And then there were none’ verdwijnen ze. Bij bosjes, een voor een, zonder dat iemand het merkt. Niemand weet waar ze gebleven zijn, en hey, het zijn wethouders, wie gaat er naar ze op zoek?

De enige reden dat we achter hun verdwijning gekomen zijn, is het grote wethoudersonderzoek dat door Binnenlandse Zaken is uitgevoerd. Het grote wethoudersonderzoek. Wie wil daar nu niet aan meedoen. Heerlijk. Stof voor een Christie wannabe.

Fijn weekend, #writeaway

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage