Gabriel
Fijne ranke vingers. Een krachteloze handdruk. Op de
printplaat van 3 bij 5 centimeter sloeg hij aan het solderen, de solderen,
meten en testen. Om te achterhalen waarom mijn Ingo Mauer gloeilamp met
engelenvleugels niet meer wilde dimmen.
Het is zaterdag. Een keer per maand opent het Repair Cafe
Vught zijn deuren. De naam van de locatie doet pracht vermoeden, Park Voorburg,
maar blijkt niet meer dan een eufemisme voor een lap grond met her en der wat
groen waar alle zorginstellingen van Vught gehuisvest zijn. Oud, dement,
psychisch in de war: park Voorburg zorgt voor je. Je zult er maar dood gevonden
worden.
De jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw hadden geen
plaats gehad voor een repair cafe. In consumentisme ten top verving je kapot
voor nieuw. De tijdgeest, de crisis, een nieuwe generatie. Wie weet wat aanleiding
of oorzaak is, mag het zeggen. Waarom we vandaag de dag wel open staan voor
reparaties door vrijwilligers. Waarom we bereid zijn te wachten tot we aan de
beurt zijn, en we, wanneer goed geholpen, bereid zijn naar eigen inzicht een financiële
donatie te doen in een hand gevlochten mandje. Een mandje dat open en bloot bij
de ingang staat waarbij niemand de verleiding voelt om een ongeoorloofde greep te
doen.
In het boek ‘Daar is hij weer’ schetst Timur Vermes een verontrustend
beeld. Hitler wordt in 2011 wakker op een veldje midden in Berlijn. In onze
tijd creëert hij moeiteloos opnieuw een podium voor zijn gedachtegoed, geholpen
door Joeptjoep en naar wat zijn publiek denkt een sterk staaltje van Method
acting. Fictie uiteraard, maar niet ondenkbaar. Wat maakt dat we denken dat we
niet meer vatbaar zijn voor jaren ’30 ideeën? Wat maakt dat we in de jaren ’80 iets
repareren onzin vonden en nu daarop terugkijken als verspilling? Wat maakt dat
we nu wel repair cafe’s hebben en onze dure merkkleding willen delen? Analyseren
van een maatschappij waar je zelf midden in staat is voorwaar niet eenvoudig. Analyse
vergt een objectieve blik. Hoe kun je objectief kijken naar iets waar je zelf
subject in bent?
De fijne ranke vingers analyseren mijn lampje dat niet meer
wil dimmen.
‘Het is een lieve vrouw. Ik ben vijftien jaar alleen
geweest. Vroeger zat ik met mijn neus in de apparaten. Ik keek niet om naar
vrouwen. Toen ik vier was haalde ik al wekkers uit elkaar, om te kijken what
made it tick. Ik heb me ingeschreven bij relatiebureaus, op datingsites. Kreeg ik
dertig matches. Twintig daarvan reageerden niet. Tien lieten me weten dat ze
geen interesse hadden in een nerd. Die relatiebureaus deden niets voor me. En
ik ben zelf sociaal niet zo handig.
Ik moest leren hoe ik hier mensen aan moest kijken. Leren hoe
je op een vriendelijke manier zegt dat hun apparaat niet gerepareerd kan
worden. Ach, het is allemaal geen hogere wiskunde, het laat zich leren. Maar
het is onze maatschappij waar het mis gaat. Die niet in staat is waardering op
te brengen voor techneuten. Nerds. Maar ik zeg je, zonder techneuten komen we
nergens. De kunst is een mix te vinden tussen techniek en mens, want we staan
voor problemen die niet op te lossen zijn als we beiden niet verbinden.
Van de zomer gaan we trouwen. Ik heb haar uit Rusland
gehaald. Het is een lieve vrouw. Ze heeft al een verblijfsvergunning, spreekt een
beetje Nederlands. Ja gavario pa ruski. Ik praat een beetje Russisch. Ik wilde
niet nog vijftien jaar alleen blijven.
Zo, je lampje doet het weer. Het werkt op de warmte van je
vingers, wist je dat?’
Hij legt zijn fijne ranke vingers teder om de rode en de
zwarte elektriciteitsdraad. Het lampje dimt en gaat vervolgens uit. De engel
Gabriel heeft gesproken.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage