donderdag 21 januari 2010

Rietje

Ik bekijk het veld dat voor me ligt met gesloten ogen. 23 knoppen. Als klaprozen die net als ik goed gedijen langs het spoor, als Indische waterlelies die diep in de kern lieflijke elfjes zijn. Alle 23 hebben ze een week lang in de spotlights gestaan. Om vervolgens gesloten te wachten op de klik die hen weer tot volle bloei brengt.

Het is inmiddels wel bekend, cijfers zijn niet mijn ding. 23 is een priemgetal. Jippie. Het is voor mij het eindsaldo. Drieëntwintig keer bekende ik kleur. Van de zwangerschap door onzichtbare vrienden tot de nachtbraker die seks verkoopt, tot de vrije wil die zich laat fileren, tot het out of control kerstkind. En nu is het afgelopen.

Want om wekelijks een blog over het schrijfproces te kunnen oogsten, zal er wekelijks meer dan een zaadje geplant moeten worden. Ze zijn niet allemaal klaproos survivors of elfjes in de dop. En waar drie maanden lang de zakjes blogzaad niet aan te slepen waren, is het klimaat veranderd. Een boek schrijven is nu eenmaal lastig als je full time leeft.

Het is tijd voor afscheid. Hanneke schrijft is dood. Leve Hanneke schrijft! Na het kijken van de film Spoorloos (hoe verschillend kan de titel keuze zijn. Vrij naar het Gouden Ei van Tim Krabbe) heb ik mijzelf beloofd altijd een rietje op zak te hebben. Just in case. Bij de groothandel heb ik de party variant aangeschaft. Als je dan onder de zoden ligt te overleven met een rietje, dan mogen er best wat glitters aan zitten. Levend begraven geeft dat rietje aan hanneke-schrijft net voldoende zuurstof om niet het hoekje om te gaan. Want ondanks mijn dappere misdienaarpogingen (het dorp waar ik ben opgegroeid deed aan emancipatie avant la lettre) verwacht ik dat God en ik geen match made in heaven gaan worden. Later als ik dood ben.

Dus als er een dag komt, dat er iemand mijn de adem beneemt door in dat rietje te toeteren: volgende fase, we gaan publiceren!, dan breekt de hemel open en zullen duizend nieuwe bloemen bloeien. Een ervan zal op deze blog pagina belanden. En jij bent dan de eerste die van me hoort.

En zolang hanneke-schrijft aan het rietje ligt is er lees:hanneke.

Ik lees veel. Dat helpt als je schrijft. Maar nog meer helpt leven. Als je niet leeft, niets meemaakt, probeert of ontdekt, dan schrijf je saaie verhalen. Lees: Hanneke gaat over het leven. Over wat je als mens meemaakt, probeert en ontdekt. Soms herkenbaar, soms vervreemdend. Maar hopelijk nooit saai.
Ik zie je graag op http://lees-hanneke.blogspot.com

1 reacties:

Blogger kees scheepens zei...

'Meneer Scheepens, ik heb het Centraal Boekhuis nog gebeld maar niks over Kuppers bekend'.... Hij komt waarempel de straat oplopen om mij dat heuglijke nieuws te vertellen.
Ik keek de man aan met mijn meest vernietigende blik. En dan laat ik de stilte vallen. Ga voor twee minuten. Dat is lang. Na 35 seconden zegt ie: 'misschien iemand gesproken die..'. Ik schud nee. Een duidelijk neen zelfs. Ideaal gereedschap om hem zijn zin niet af te laten maken. Blijven kijken. Recht in de pupilletjes van de mislukte boekhandelaar. Hij heeft immers zijn huiswerk niet gemaakt en verdient straf. 'Pureer de ontdekking van de Hemel maar, slaolie erbij en langzaam opeten. Loser dat je daar bent. How dare you?'
De angstige franchisenemer (zo noem ik boekhandelaren die hun werk niet doen) hééft het niet meer. Twee minuten bijna om. Katachtig wacht ik op het moment waarop ik kan toeslaan. Hij zoekt naar woorden of gebaren. Maar vindt ze natuurlijk niet.
'Kuppers'. Zeg ik. Met een toontje van hier-gaat-iemand-helemaal-in-de-fout. 'Kuppers. Kuppers. Ze heet godverdomme KOPPERS. Geen Kuppers. KOPPERS. Kan ik bij jou alleen de Nieuwe Revu bestellen? KOP-PERS.'Dan laat ik een hele gemene, gladde en niet te luide natte scheet. Gevolgd door een ordinaire boer. 'Gehoord? KOPPERS. Jij gaat boeken van Koppers bestellen. 250 stuks. Morgen 09.00 uur ben ik hier weer. En jij ook. Oelewapper!'.
Daags daarna verschijn ik bij Blz. Klokke 09.00 uur. Briefje op de deur. Wegens omstandigheden gesluten. Collega's nemen waar.

21 januari 2010 om 19:21  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage