vrijdag 8 januari 2010

Doorgaan

Daar zit ik dan. Alleen thuis, mijn laptop op zijn vertrouwde plek op zolder, de slaapzak om mijn bevroren vingers geslagen. Niets staat mij in de weg voor mijn volgende blog. Het is vrijdagavond en document 1 nog steeds leeg.

Na drie maanden is het dan zover. Ik heb mijn eerste officiële Writer’s Block. Nee, thou shalt not lie. Op dag 12, ik heb het nagekeken in mijn tweets, had ik een mini Writer’s Block. Mijn ‘786 ideas to jump start your imagination’- boek bracht me toen snel op weg. Het woord clueless kreeg me aan de praat.

Het was ook niet zo raar. Na drie maanden in splendid isolation, vertrouwd met de stemmen in mijn hoofd, was de eerste week met echte mensen die terugpraten lichtelijk uitputtend geweest. Ik had het naar mijn geliefde als een januari winterslaapje afgedaan, al die avonden waarop ik om half acht in bed kroop. Maar ik moest gewoon weer wennen. En dan te bedenken dat de helft van de afdeling nog op vakantie is…

786 ideeën zouden toch genoeg moeten zijn voor een blogje. Een blogje waarin ik mijn lezers zou vertellen dat er leven is na het schrijfvrij. Dat ze door gaat. Bij het woord doorgaan kan ik niets anders dan denken en neuriën (en bij dat laatste schreeuwen zelfs de stemmen in mijn hoofd” let me out!”) aan ‘Wij zullen doorgaan’. Ramses Shaffy. 2009 was zijn laatste jaar. Ik heb niets met de man, en probeer te ontdekken welke woorden meer op mij van toepassing zijn: die van hem of de versie van Andre van Duin.

We zullen doorgaan, zei de kip tot de haan, we zullen doorgaan, tot het een hit zal zijn.

We zullen doorgaan, in een sprakeloze nacht, we zullen doorgaan, tot we samen zijn.

Die hit spreekt me wel aan, die haan als ochtendmens ook. Maar laten we eerlijk zijn. Waar gaat het om? Samen te zijn met de verhalen in mijn hoofd. Dat vraagt geen kip, geen haan, maar een sprakeloze nacht, een mateloze tijd en als niemand het meer verwacht zal ik doorgaan. Met schrijven.

Ik ging mijn vierkante Writer’s Block blok openen. Op een willekeurige pagina zoals je dat vroeger ook deed met het Boek met alle antwoorden. Jij bedacht de vraag in je hoofd, voelde Ogilvy-like langs de rug van het boek en opende het op die pagina die jou het antwoord der antwoorden zou geven. Jump start laat zich niet vertalen in het Nederlands. Iets met auto’s en accu’s en altijd aan de praat krijgen. Wel toepasselijk met deze koude. Ik voelde langs de rand van het boek en opende het op mijn jumpstart-pagina:

Write naked

Brrr….

2 reacties:

Blogger kees scheepens zei...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

9 januari 2010 om 15:18  
Blogger kees scheepens zei...

Raar volkje. Die Hormonen.

9 januari 2010 om 15:21  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage